Passa al contingut principal

Dia mundial de la poesia: Josep Palacios, el poeta que juga

Toca hui celebrar el dia mundial de la poesia, no en sóc massa partidària de celebracions mundials, no obstant  després de falles, ho trobe apropiat, refrescant, esperançador. Per unir-me a les celebracions he triat  vells coneguts, que a més a més han creat junts i són riberencs. 

La imatge és un detall de les il·lustracions de Manolo Boix , per a La serp, el riu. 
 
El fragment de poesia que haureu de llegir en veu alta o a cau d'orella, i que ha estat editada per un altre suecà, Toni Furió, és l'última obra de Josep Palacios, Un nu. 

Del poeta que juga diuen que és"Hermètic, poc procliu a l'exhibició pública, gairebé secret, ... ha creat un món propi, un univers literari exuberant, ple d'incitacions a la descoberta, d'indagacions metafísiques i de preguntes de resposta gens fàcil."


Un nu, josep P.
fragment

“¿Què et sembla, que era jo un escriptor fi? Delicat en la forma, delicat en el fons, dret i tombat?
No sóc bareloní ni alacantí, ni ní,
jo:jo sóc del terròs, no del de sucre, que quedi ben clar.
I encara que els palaus mai se m'acabaran, com em deia el meu pare, no en tinc ni un d'habitable.
...
¿ I la moral és fer o no fer?
¿Callar religiosament, cridar religiosament?
¿Quina, o una i una, per donar la mateixa cara a tots els déus?
¿Callar cridant, cridar callant? ¿Sense condicions?
Quan crido, sento com se me'n va la veu, fins a desaparéixer;
quan callo, que el silenci ve cridant contra mi, sense missatges, que ni a plena veu em diuen què.
¿És mostrar o no mostrar:
això, què?
Som culpables, instal·lats en la mandra, gimnàstica afí, segons qualsevol ètica,
i fins sense cap ètica.
...
¡Literatura!
Per a un literat com cal, tot és literatura, veritat revestida de mentida,
i, si vol, pot trair els seus lectors, però els pitjors lletraferits el volen redimir
perquè el seu llapis és el dit diví de la creació.        ¿Sí?
[sic]
de la destrucció. ¿No?
[cis]”

Comentaris

Jordi Cirach ha dit…
Jo tampoc sóc gaire partidari de les celebracions mundials, però tot el que sigui fonamentar les lletres benvigut sia!

M'ha agradat molt l'escrit!

Una forta abraçada! Desitjo que també t'interessi el meu, una abraçada!

L'imperdible de ℓ'Àηimα

>Jordi Cirach
Bestiolari ha dit…
Les paraules de P. acullen els jocs que ell va inventant, inventariant?. Són els habitants dels seus Palàcios com a altres els habiten la intempèrie o els circs.
Anònim ha dit…
Vic, la teua percepció és per a mi poesia, qui està habitat per la intempèrie i pels circs ens ha robat el paradís.

Jordí, has triat a Mª Mercé Marçal per celebrar-ho, una molt bona elecció.

Entrades populars d'aquest blog

Criatures Impossibles. Quadern de Bitàcola. Dia 23

Les nostres criatures continuen perdudes per una mar de desconcert. No sabem quan arribaran a port, ni quina serà la nova terra que les acollirà, però res no les atura i continuen navegant. Entreu i escolteu la seua història... I ja sabeu que només són anotacions del diari de navegació per a no perdre el rumb.

25N Contra la violència de gènere: Cor salvatge i terra fèrtil

Mirant el blog, Manola Roig Cinc poetes contra la violència de gènere, elles canten, afirmen, alerten i les seues paraules ens serveixen per recordar-nos qui som, què som i quina és la nostra força: veus d’un mateix cant, arrels que busquen constantment i cors salvatges i sang que bull i terra fèrtil. Recordem les mortes i consolem les vives. Diu Rosa Leveroni Són veus d’un mateix cant....Oh melangia tan tendrament subtil de la tardor que em poses nou encís dins de la via i fas més amorós el meu dolor!... Afegeix Clementina Arderiu Si visc no visc. ... Ni mar ni treva ni l’or del cel. La meva arrel, si es torç, no es lleva. Perquè, en el risc, si visc no visc. Alerta Maria Àngels Anglada Convidar les poetes és cosa perillosa. Dic les poetes, no els joglars del rei. No treuen cap colom de dintre d’un copalta, però potser dards de flama del seu fatigat cor o d’una nit insomne.                               No us en f