Passa al contingut principal

Per Sant Joan, bacores

Cant de Sant Joan


Cant de Sant Joan
Vora foc, vora mar, t’esperarem.
Des del carbó, la sal i la fusta,al ritme dels cors que ens han estimat.
Prop de la terra, la vida,i un cant que ens consola. Creuades per les flames, ens abraçarem.
L’esclat de vida, l’aigua que empemta,
el bri nou, i records i esperances.Invocarem la felicitat en la nit més curta
perquè ens dure com el dia més llarg. I menjarem bacores
verdes o madures.En la nit de Sant Joan.Segures.

Enguany s’ha mort ma mare i m’he quedat, definitivament, órfena. Mon pare, un Joan qualsevol, va morir abans. I les meues iaies, i el meu germà, i el meu amic Miquel, i el meu amic Joan...i tanta gent a qui he estimat i amb qui he rist, aprés, jugat i penat. I recordant-los cada dia, cada mes o cada any, vaig madurant com les bacores, d’estiu a estiu,. Cada nit de Sant Joan.
 
Tres edats
Totes i tots m’acompanyen, a totes i a tots els dec alguna cosa, a totes i a tots els recorde amb pena i sense, amb tendresa, amb ràbia, amb dolor, amb alegria i sorpresa per no poder-los parlar. Hui, vespra del solstici d’estiu, quan diuen que el sol arriba al zenit al migdia sobre el Tròpic de càncer, el meu signe, el de l’aigua, tots els meus morts m’han vingut a buscar. I els he acollit.

Com la terra i el sol, que senten hui la seua màxima atracció física, jo sent les veus i els records dels meus morts, de les meues mortes, enmig de la remor de les ones i del cant dels éssers màgics, bons o malvats, que només campen en la nit del solstici. S’acosten les cucales, la feram, el marmajor i els gambutzins i els pertinedors, que vaguen esperant qui els acullga i l’Amoreta,  i la Dama Fortuna.


Seguint les nostres tradicions més antigues, la nit del solstici eixiré a la porta de casa per buscar l’aigua subterrània que s’amaga a l’hivern, i em rentaré les ferides del passat. Eixiré per mirar l’olivera de l’entrada i acompanyar el ball de les seue fulles, que eixa nit es volten per a que la part clara mire cap el cel i la verda més fosca cap a la terra. I em voltare, cap a terra primer i després cap al cel, amb les fulles de l’olivera, per recitar el meu cant al solstici d’estiu. Pels vius i pels morts.

Comentaris

fra miquel ha dit…
Doncs que tinguis una bona nit de solstici, Rosa,
B7s
Ai, Rosa, no sé que dir-te a estes hores de la nit. Amb tot, compartisc amb tu tot el que tu pots sentir i, a més a més, per ser el dia i el moment oportú per a recordar-me'n, jo també, dels meus morts i els meus vius.
rosa roig ha dit…
La tindre, el dia ja ha sigut un bon dia, i segur que la lluna plena sobre el Far, sobre la mar i fugint del foc, ajudarà!
rosa roig ha dit…
No cal dir res, això és el que té la xarxa, que demana complicitat i admet silencis. Gràcies, Gregori perquè sempre "dius" alguna cosa. Ja veus que jo no!
Macu ha dit…
Que tingues un solstici preciós i que els records siguen dolços mentres les ferides sanen poc a poc. Jo vaig un poc a contracorrent: ahir bany de lluna i hui d'aigua clara de bon de matí. Un beset i ja saps que les figues t'esperen!
rosa roig ha dit…
Aigua, lluna, corrent i contracorent. Bona nit i bon estiu! Avisa'm. Enguany, sí

Entrades populars d'aquest blog

Criatures Impossibles. Quadern de Bitàcola. Dia 23

Les nostres criatures continuen perdudes per una mar de desconcert. No sabem quan arribaran a port, ni quina serà la nova terra que les acollirà, però res no les atura i continuen navegant. Entreu i escolteu la seua història... I ja sabeu que només són anotacions del diari de navegació per a no perdre el rumb.

25N Contra la violència de gènere: Cor salvatge i terra fèrtil

Mirant el blog, Manola Roig Cinc poetes contra la violència de gènere, elles canten, afirmen, alerten i les seues paraules ens serveixen per recordar-nos qui som, què som i quina és la nostra força: veus d’un mateix cant, arrels que busquen constantment i cors salvatges i sang que bull i terra fèrtil. Recordem les mortes i consolem les vives. Diu Rosa Leveroni Són veus d’un mateix cant....Oh melangia tan tendrament subtil de la tardor que em poses nou encís dins de la via i fas més amorós el meu dolor!... Afegeix Clementina Arderiu Si visc no visc. ... Ni mar ni treva ni l’or del cel. La meva arrel, si es torç, no es lleva. Perquè, en el risc, si visc no visc. Alerta Maria Àngels Anglada Convidar les poetes és cosa perillosa. Dic les poetes, no els joglars del rei. No treuen cap colom de dintre d’un copalta, però potser dards de flama del seu fatigat cor o d’una nit insomne.                               No us en f