La Tarara (I): els enganys i els oblits de Sant Jordi




M'han enganyat, i no m'agrada. Hem heretat tradicions que tenen el seu orígen en maneres d’entendre el món que no compartisc. De cap de les maneres. Demà el blog celebrarà el dia internacional del llibre, i tenim preparada la rosa, i el poema, i el llibre…Però com som tafaneres hem buscat d’on ve lligar coses tan diverses. I mireu què he trobat.

En la web de la Generalitat de Catalunya, un poc de “que bons que som” i una visió un poc sexista i un cert aroma estantís: dames, cavallers, festes cavalleresques, senyeres, llars i hòmens. Diuen:“La mateixa data, coincideix amb el dia del llibre que conmemora la mort de Miguel de Cervantes i que pretén potenciar i donar difusió a una de les eines més importants del desenvolupament educatiu de l'home”, com? de l’home?

En la wikipedia, la descoberta de com d’enganyades havíem viscut  i un esclat de patriotisme local. I per què? Perquè  qui va proposar  la celebració de la festa, era un valencià. Visca! Ai, ai, ai, alerta amb el que celebrem perquè l’editor valencià, no ho va fer per Ausiàs Marc o Sor Isabel de Villena. No, ho va fer Cervantes. Ai! Per acabar de posar-me la mosca al nas, llig que la idea li agrada a Primo de Rivera i a Alfons XII, que en són els promotors. Serà per allò dels reis? Més ai!

"El 7 d'octubre del 1926, Vicent Clavel Andrés, un editor i escriptor valencià establert a Barcelona, va proposar a la Cambra Oficial del Llibre de Barcelona celebrar una festa en commemoració del naixement de Miguel de Cervantes (1547-1616)"

I finalment la Unesco, que va unir llibres i drets d’autor. Autora, no? Llibres i diners? La generositat de la paraula i la reivindicació pecunària? Ai! Ai! Ai Encara com, estem fetes a tot. I ens agraden les festes.  I les paraules d’Irina Bokova, Directora General de la UNESCO, "Los libros encarnan la capacidad humana de suscitar mundos reales e imaginarios y ponerlos en palabras. Son las mejores voces de la tolerancia y las señales más claras de esperanza. Los libros son los pilares de sociedades libres y abiertas. Tenemos la obligación de protegerlos, así como de poner su riqueza disposición de los 800 millones de adultos que aún  no saben leer."