Passa al contingut principal

Estem en La vanguardia

I com la meua germana Manola és una artista , durant tota la setmana a l'espai de participació de La vanguardia li penjaran els dibuixos amb què ha il·lustrat el blog.

Reproduisc el text  i el dibuix de hui. Demà més.






Encara no sé perquè pinte
Si em pregunteu us diré que no sé encara perquè dibuixe, però he comprés que la meua vida ja no té sentit sense els dibuixos i les fotografies. M’ha costat quaranta-tres anys començar a asumir-ho. Des de ben menuda comencí a pintar, primer la meua cara i a les meues nines. I comencí a fugir. Ser la més menuda d’una familia atípica, amb una germana i un germà estranys i desapegats, no em va ajudar massa a trobar la meua identitat. Tindre fama de malcriada i d’artista, tampoc em va centrar massa. Com de joveneta no m’ agradava gens l’escola, l’autoformació m’ha acompanyat des d’aleshores. I seguia fugint dels colors.

Un viatge, per Europa m’acostà des de Sueca- Ribera Baixa- al cor de l’home amb qui compartisc vida un fill, una filla, i tots els deutes d’un vida moderna. No sabria dir realment quina és la meua professió, perquè no en tinc una només. Sóc treballadora autónoma, però no em sent ni empresaria, ni emprenedora.He treballat molt per criar la meua filla i el meu fill, però tampoc diria que ser mare siga la meua professió. La concentració en la cuina em fa feliç, però ser cuinera no em defineix.

Jo no sé perquè dibuixe, però ara ja no m’aturaré. El dolor, la ràbia i la soledat que acompanya la malatia i la mort del meu germà, quasi el mateix dia que va nàixer la meua filla acabaren per abocar-me a buscar noves maneres de sentir-me viva, de recuperar la felicitat, de deixar de veure el món com un lloc hostil…Criar el meu fill, d’infinita fantasia, i la meua filla, de curiositat desmesurada, m’han ocupat la creativitat durant molt de temps. I així, jugant, he tornat a pintar. Primer per acompanyar els dibuixos d’ell, i després per acabar-li a ella, tot el que la seua poca paciència li impedeix colorejar.

La meua germana, un poc punyetera i atrevida, començà a deixar per escrit el rastre de la pena i amargura, que compartim,. Imitava la literatura, jugava amb el relat i la poesia, i em mostrà el meu treball. Així destil·lant el dolor de les dues trobí el lloc on m’he detingut. He deixat de fugir i afronte el paper en blanc, i s’ha omplert de colors i d’imatges per a unes histories que sempre em fan plorar.

Internet ha permés que el joc privat s’haja transformat en una cosa que escapa del meu control, i em sorprén cada dia. Passí d’il·lustrar amb dibuixos els microrelats de la meua germana, a jugar amb la fotografia, i crear, definitivament, histories pròpies.
Mantinc un blog http://vidapervida.blogspot.com, i una pàgina a flickr, http://www.flickr.com/photos/42930867@N07/, amb el nom de Nela66 a la qual dedique  tot el temps que tinc, que és ben poc.

No tinc tècnica, però m’agrada dibuixar amb llàpis i pintar amb colorins. Les ceres i la seua textura m’apassionen. Sóc, però una pintora “de moment” i “d’inspiració”. Pinte amb el que tinc més a la mà. Dibuixe i prou, perd el món de vista. La cerámica, el fang, vore creixer formes d’un material tan bast com la terra i l’aigua, i embrutar-me les mans també m’entusiasmen. Ara, jugue amb la fotografia manipulada amb Photosop, i sent recuperada la inocència de quan era menuda i les nines, m’ajudaven a inventar-me un món i la meua vida.
He deixat de fugir i he decidit que no perdre res per compartir amb qui vulga mirar el que faig.
 

Comentaris

mjromero ha dit…
A mí me encantan estos dibujos, algo naif, sobre todo los azules...
En cuanto a la técnica... ¿Has visto una peli....no sé si Delphine o Serafine, estrenada hace poco y que cuenta la vida de una pintora francesa del S.XX? A mí me impresionó mucho, esta señora trabajaba limpiando casas, estaba enferma porque hablaba con los ángeles, ellos le mandaban pintar... acabó en un manicomio, durante la guerra, la conocemos gracias a un marchante que la descubrió y la ayudó como pudo...
Ella tenía su propia técnica. Tú, también.
Un abrazo.
manola ha dit…
Moltes gràcies alfaro per la teua generositat. M'alegra i em sorpren, com quasi sempre, què el meus dibuixos t'agraden. No, no he vist la peli, però farà per vore-la. Una vegada més, gràcies!!!
novesflors ha dit…
A mi també m'encanten els dibuixos que he vist ací, en aquest blog. Felicitats.
Xavier ha dit…
Moltes felicitats. M'encanten els dibuixos.
manola ha dit…
Agraidíssima a tots dos!! Una forta abraçada!
MGJuárez ha dit…
I ens agrada "mirar" i "admirar", Manola. La teva creativitat neix des de els sentiments, del teu camí personal. No hi ha millor que sàpiga transmetre el dia a dia. Moltes felicitats!

Petonets,
Montse.
manola ha dit…
Gràcies a tu Montse per les teues paraules. És bonic saber que els meus dibuixos desperten emocions en altres persones... gràcies!!
fra miquel ha dit…
Ja ho veus manola, els teus dibuixos ens agraden. Estic segur que a moltes més persones que consulten aquest bloc també els agraden, encara que no ho escriguin als comentaris. Segueix dibuixant i gràcies per mostrant-nos el que surt de dintre teu.
Una abraçada
manola ha dit…
Gràcies!!! Abans em sentia una dona afortunada, ara a més com diu la frase, 'qui té un amic, té un tresor', em sent milionaria!

Entrades populars d'aquest blog

Criatures Impossibles. Quadern de Bitàcola. Dia 23

Les nostres criatures continuen perdudes per una mar de desconcert. No sabem quan arribaran a port, ni quina serà la nova terra que les acollirà, però res no les atura i continuen navegant. Entreu i escolteu la seua història... I ja sabeu que només són anotacions del diari de navegació per a no perdre el rumb.

25N Contra la violència de gènere: Cor salvatge i terra fèrtil

Mirant el blog, Manola Roig Cinc poetes contra la violència de gènere, elles canten, afirmen, alerten i les seues paraules ens serveixen per recordar-nos qui som, què som i quina és la nostra força: veus d’un mateix cant, arrels que busquen constantment i cors salvatges i sang que bull i terra fèrtil. Recordem les mortes i consolem les vives. Diu Rosa Leveroni Són veus d’un mateix cant....Oh melangia tan tendrament subtil de la tardor que em poses nou encís dins de la via i fas més amorós el meu dolor!... Afegeix Clementina Arderiu Si visc no visc. ... Ni mar ni treva ni l’or del cel. La meva arrel, si es torç, no es lleva. Perquè, en el risc, si visc no visc. Alerta Maria Àngels Anglada Convidar les poetes és cosa perillosa. Dic les poetes, no els joglars del rei. No treuen cap colom de dintre d’un copalta, però potser dards de flama del seu fatigat cor o d’una nit insomne.                               No us en f