dissabte, 4 de setembre del 2010

Vicent Andrés Estelles, el nostre poeta










XI 
Pelets florits en el teu engonal.  


XII
"Anem al llit", et propose, besant-te, 

bruna, la pell, els pits, el coll, la boca. 
"Anem al llit", et mussite, i t'agafe 
en un grapat, tendral, amorosíssima, 
els teus cabells, el mugró de l'orella, 
amb gran amor i por de soledat. 
I amb tarannà de qui ja no pot més, 
ni resistir ni resistir-se més, 
ets ja dempeus, dintre del meu abraç, 
tot assentint, amant: "Anem al llit." 
  

XIII 
Temptes, primer, la rodonor dels pits,  

el seu volum reiterat i eficaç,  
la seua carn flexible i amorosa.  
Amb caut amor, no es desperte la fúria,  
temptes els pèls en el dolç engonal  
distretament i demorant l'extrem,  
fins arribar una grata imminència.  
I amb el dit, el dit índex, i hàbil,  
hàbil i expert en tan dolços afers,  
a poc a poc te'l fiques dintre el sexe,  
pressionant lleugerament només,  
i arribaràs al gran plaer, autàrquica.  


Estellés ens mostra la situació al País Valencià durant els primers anys de la dècada dels seixanta, amb una subtilesa extremadament crua. Crua i directa. Cap historiador no ho hauria pogut fer millor o, si més no, amb tanta bellesa. A més a més, només un poeta com Estellés, amb la càrrega narrativa de la seva obra, n’és capaç. Ens explica els fets, i les sensacions, com si es tractés d’«una mena de crònica "periodística"», com ell mateix indica en la nota final que dedica a Horacianes en la publicació d’aquest llibre de poemes dins l’obra completa.(2) Perquè Vicent Andrés Estellés és, sobretot, un dels millors poetes catalans contemporanis, però també dedica tota la seva vida professional al periodisme. El poeta i el periodista, doncs, no són separables, i això, gairebé sempre, es fa present en els seus texts



Comentaris d'obra


Els temes de Vicent Andrés Estellés, en una última reducció, tenen la nua elementalitat de la vida de cada dia: la fam, el sexe, la mort. [...] El cas és que l'Estellés "obre els ulls" -tots els sentits- en la sinistra etapa dels grans pànics, quan no hi havia espai ni temps per al respir, i la gent respirava com podia. L'amor venia a ser el que ell diu: racons furtius, desigs sufocats, fantasies meticuloses. I la fam: racionaments, estraperlos, llum taxada. Subterrània, en la poesia de l'Estellés, hi ha una mena d'il·lusió foraç, entorn de pa, de la taula de la infància, de l'aroma estimulant d'una salut esvaïda. Com la mort: la mort aleshores més "mort" que mai: no era solament un home o una dona, una criatura que morien... L'exaltació pripàpica, la llàgrima davant la penúria sistemàtica, el taüt previsible, industrial com el dol que s'hi enquadra, són vivències que tenen una datació exacta, tal com surten en els poemes de Vicent Andrés Estellés. I són locals, frenèticament locals: de Burjassot a València. Jo no gosaria afirmar que això siga "realisme històric". Però sí que és un testimoniatge –o un testimoni– de la "realitat". I escrit des d'un angle molt precís: des d'una cantonada. L'Estellés fa la poesia d'un carrer de València, d'un "trenet" de València a Burjassot: un residu humà vigorós, que es debat en l'esperança de continuar vivint. No oblidem, però, el marc del principi: quan tothom fornicava malament, moria malament..."

(Joan Fuster: "Nota provisional i improvisada sobre la poesia de Vicent Andrés Estellés", dins el volum I de l'Obra Completa de Vicent Andrés Estellés: Recomane tenebres. València: Tres i Quatre, 1972) 

divendres, 3 de setembre del 2010

La dona que es cansa

Coll de dona
Manola Roig







Alguna vegada es cansa de caminar. 
Alguna vegada es cansa de mirar.
Alguna vegada s'ha de detenir per fitar àmpliament què ha aconseguit.
Alguna vegada es cansa de plorar.
Alguna vegada es cansa de cantar i de riure, o és de viure...

diumenge, 29 d’agost del 2010

Dia 15: Pecats i pits

Al sol del migdia




Adéu!





Si l'ull dret et fa caure en pecat, arrenca-te'l i llença'l; val més que es perdi un dels teus membres que no pas que tot el teu cos sigui llençat a l'infern.

Evangeli de Sant Mateu, 5:29


Estic a punt d’abandonar la platja que m’ha acollit durant quinze dies, un espai democràtic i mig verge que m’ha fet feliç. Un espai habitat per amics i enemics, per pors i fantasies… I, a punt d’anar-me’n, he pecat. Sí. Voluntariament, convençuda i amb intenció de repetir, sempre que puga. Sóc una dona batejada i marcada pels forats de l’orella. Cap de les dues coses puc canviar, així que he aprés a oblidar-ho i, de vegades, a aprofitar-me’n. Com hui. Per pecar.

Este matí he descobert la felicitat immensa que provoca l’aigua salada sobre els pits, i he entés què significà per al cos de les dones lliurar-se de tantes altres opressions de cotó o de seda. Després de tants dies de veure cossos joves, vells, madurs, grossos, prims, de 17 anys i de 70, de cul gros i de cuixa prima, de ventre ple, de mugro xuclat… tants i tants cossos que no segueixen les regles –qui fàbrica els nous Déus de la moda viu molt lluny de la platja democràtica– i són com són i sense problemes, m’he decidit. 

I he oblidat el que segurament m’ensenyaren aquelles salesianes pessigones i palpadores que enfosquiren una part de la meua ment. He oblidat inseguretats, he oblidat vanitats, m’he desfet de prejudicis. L’aigua per tot el meu cos, sense intermediaris, frec a frec, i he recordat Sant Mateu i m’he arrencat el que em molestava: el sostenidor.

Al tornar, m’he retrobat amb el món i els seus temps. Cinc dones musulmanes, joves, vestides de dalt a baix, nadant a vora mar, al costat del racó de mar on jo em banyava els pits. La seua roba mullada damunt seu, tocant-los la pell, de cap a peus. Enmig, en camalets, l’home que les vigila. El pecat i la seua ombra mai ens abandona. I m’he entristit.
Jo seca i alliberada. Elles presoneres i xopades. Elles i jo al sol del migdia.

Entrada destacada

62 anys. Envellir. Embellir